sprowadzanie auta z niemiec

Sprowadzanie auta z Niemiec – czy warto je kupować?

Samochód, który dla Niemca nadaje się tylko do wymiany, w Polsce może być traktowany „prawie jak nowy”. Za naszą zachodnią granicą generalnie dbają o auta, dlatego często trafiają się prawdziwe okazje. Zobacz, jak sprowadzić samochód z Niemiec do Małopolski!

Podstawa to wyselekcjonowanie najatrakcyjniejszych ofert i podliczenie kosztów. Warto tak się umawiać, by obejrzeć kilka pojazdów w krótkim czasie. Jeden niewypał nie będzie równoznaczny z drogą wycieczką za Odrę. Zwróć uwagę na ceny paliw/biletów oraz opłaty krajowe, takie jak akcyza. Po doliczeniu do podstawowej ceny samochodu kolejnych sum i tak może się okazać, że samodzielne sprowadzenie auta z Niemiec opłaci się bardziej, niż kupno innego pojazdu w Polsce lub skorzystanie z usług specjalistycznej firmy. Na miejscu należy zweryfikować stan techniczny – wizualnie i w trakcie jazdy próbnej oraz u mechanika w warsztacie.

Dokumenty potrzebne przy sprowadzaniu samochodu z Niemiec do Polski

Przy założeniu, że auto nie ma poważnych, niewymienionych w ogłoszeniu usterek, można przystąpić do finalizacji umowy. Negocjacje cenowe mają znaczenie dla wysokości późniejszej akcyzy, która wynosi 3–18,6 proc. wartości pojazdu. Współczynnik zależy od pojemności silnika. Warto też sprawdzić kalkulator ubezpieczeń OC. Narzędzia tego typu korzystają m.in. z danych w bazie Eurotax, którą można wykorzystać do bliższej identyfikacji i poznania historii pojazdu. Po przerejestrowaniu kupionego auta umożliwi szybką, wstępną kalkulację przyszłej składki.

Dokument kupna-sprzedaży najlepiej sporządzić w dwóch językach, dla przyspieszenia procedur w kraju i na wypadek późniejszych sporów nabywcy ze sprzedawcą. Jeśli umowa będzie tylko w języku niemieckim, później trzeba będzie ją przetłumaczyć razem z pozostałymi dokumentami. Niemiec powinien ci przekazać:

  • dowód własności (Fahrzeugbrief);
  • dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein);
  • potwierdzenie analizy spalin (Abgasuntersuchung, AU);
  • potwierdzenie przeglądu technicznego (Hauptuntersuchung, HU));
  • jeśli została wydana – książeczkę serwisową auta;
  • jeśli auto zostało wcześniej sprowadzone do Niemiec:
    • dowód zakupu samochodu;
    • potwierdzenie uiszczenia wymaganych niemieckim prawem opłat.
Przeczytaj również:  Najniższa krajowa - kto ją ustala i ile wynosi?

Formalności do załatwienia jeszcze w Niemczech

Poprzedni właściciel może osobiście wyrejestrować sprzedawany samochód, ale nie ma takiego obowiązku. Może to zrobić nowy posiadacz auta. Z kompletem dokumentów trzeba uzyskać nowe numery, tymczasowe tablice (krótkoterminowe lub wywozowe) i dowód rejestracyjny, a także opłacić tymczasowe ubezpieczenie OC. Jeśli chcesz skrócić procedury do minimum, przed wyjazdem do Niemiec możesz kupić krótkoterminową polisę i skorzystać z tzw. eVB-Nummer. Kupujesz ubezpieczenie in blanco – na określony czas, ale bez podawania danych konkretnego auta. Później w urzędzie podasz numer umowy, a w razie potrzeby dojdzie do wyrównania opłat.

Pamiętaj, że każda czynność urzędnicza generuje określone koszty. Choć niemieckie formalności trwają z reguły dość krótko, to suma opłat często zaskakuje polskich kierowców. Jeśli twój budżet na sprowadzenie auta z Niemiec zostanie mocno nadwyrężony, możesz częściowo ograniczyć niezbędne wydatki w Polsce. Możesz to zrobić, wykupując ubezpieczenie OC na raty – roczną należność możesz rozbić na od 2 do 12 płatności.

Sprowadzanie auta z Niemiec – opłaty, rejestracja, ubezpieczenie w Polsce

Podatek akcyzowy należy uiścić w ciągu 30 dni. Urzędnicy celni mają dostęp do rozbudowanej bazy danych, mogą więc dość łatwo wykryć próby sztucznego zaniżania wartości pojazdu z zagranicy. Jeśli ich podejrzenia okażą się uzasadnione – np. poprzez brak wymienionych w tłumaczeniu umowy usterek, które pozwoliły ci w Niemczech zbić cenę samochodu – wycenę przeprowadzą samodzielnie. I to często na podstawie porównania wartości podobnych modeli, a nie szczegółowych oględzin.

Po uiszczeniu opłat pozostaje tylko zarejestrować auto sprowadzone z Niemiec w lokalnym urzędzie komunikacji, założyć nowe tablice i wykupić ubezpieczenie OC z dniem, w którym kończy się tymczasowa polisa. Pamiętaj, że w ciągłości ubezpieczenia pojazdu nie może być ani jednego dnia przerwy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *